Farsangi maskarás mulatság / 2015.

Farsangi maskarás mulatság / 2015.

2012. október 22., hétfő

Kisokosok I.

Kisokosok címmel indítunk új sorozatot! A bejegyzésekben a gyermekek fejlődésével, nevelésével kapcsolatos témákat kívánunk feldolgozni. Reméljük, sok édesanyának tudunk segítségére lenni az összeszedett, rendszerezett anyagokkal! Visszajelzéseiteket is várjuk, hogy milyen témában olvasnátok szívesen, szakemberekhez is továbbítjuk célzott kérdéseiteket!

A gyermek fejlődése 0-1 éves korig


A következőkben a gyermek fejlődési állomásait vesszük sorra újszülött kortól egy éves koráig. Az adatok tájékoztató jellegűek, minden gyermek egyéni fejlődése más és más. Amennyiben 1,5-2 hónapos lemaradást tapasztalható a gyermeknél az itt felsoroltakhoz képest, kérje szakember tanácsát.

1 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • fejét még nem tartja, előre-hátra billen, ha felemeljük;
  • darabos a mozgása, a felső végtagokon jobban látszik, mint az alsón;
  • hasra fektetve fejét elfordítja;
  • az arcot megsimogatva a kereső és szopóreflex kiváltható.
Manipuláció:

  • kezei ökölben vannak;
  • a tárgyakra automatikusan ráfog, ha a kezéhez érintjük.
Értelem:
  • észreveszi a játékokat, de csak látótéren belül;
  • ha felveszik megnyugszik.
Magatartás:
  • az etetések közötti idő nagy részét átalussza;
  • a mosoly még nem irányított, reflex-szerű.

2 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • hason fekve fejét emeli;
  • lebegő ültetésben fejét próbálja tartani;
Manipuláció:
  • fogása irányítottá válik;
  • próbálkozik tárgyak megfogásával;
Értelem:
  • hang- és fényhatásokra figyel;
  • az embereket tevékenységgel köti össze (anya-evés);
Magatartás:
  • mosolyog;
  • élvezi a fürdést;
  • viselkedésével izgalmat, aggódást is kifejezhet.

3 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • az akaratlagos mozgás megjelenik;
  • nagymozgásai folyamatosabbak;
  • erőteljesen rúg;
  • hason fekve fejét, mellkasát emei;
Manipuláció:
  • a fogóreflex általában megszűnt;
  • tárgy után nyúl;
  • a kezébe adott csörgőt rázza;
Értelem:
  • előre számít a kellemes tevékenységre;
  • a családtagokat megkülönbözteti egymástól;
  • figyeli a kézmozgásait;
  • a környezetében élők hangját megkülönbözteti;
Magatartás:
  • a felismert arcokra egész testével reagál;
  • az étkezés, alvás, figyelő időszak rendszerességen alapul;
  • mimikája erősödik.

4 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • hasra, hátra fordul;
  • hátáról az oldalára  fordul;
  • hason fejét 90°-os szögben emeli;
Manipuláció:
  • ügyetlenül, céltévesztéssel sikerül megfognia a tárgyakat;
  • egyik kézből a másikba átveszi a játékot;
Értelem:
  • tekintetével követi a mozgó tárgyakat;
  • sikoltozik, hangosan kacag;
  • az arcok között különbséget tesz;
Magatartás:
  • kezdeményezi a közös játékot;
  • élvezi a közös tevékenységet;
  • érdekli a saját tükörképe.

5 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • hasáról a hátára gurul;
  • célirányosan változtat helyet;
  • hátra löki magát (hátrafelé kúszás);
Manipuláció:
  • játékért célzottan nyúl;
  • fog, megtart, elenged;
Értelem:
  • megfigyeli a szájmozgásokat;
  • felhívja magára a környezete figyelmét;
  • megérti a saját nevét;
  • szem-kéz koordináció kialakult;
  • fejéről lehúzza a kendőt;
Magatartás:
  • magatartásával kifejezi a félelem, undor, harag érzéseit;
  • kívánságait a maga módján ki tudja fejezni;
  • pohárból segítséggel iszik.

6 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • bármerre képes elfordulni;
  • kúszik, gurul;
Manipuláció:
  • a tömbszerű tárgyakat is ügyesen emeli;
  • fogásnál a hüvelykujj távolodik;
Értelem:
  • a nappali órák 50%-ban aktív;
  • magánhangzókat egyre több mássalhangzóhoz kapcsolja;
  • játékait hosszasan vizsgálja;
  • az elejtett tárgyakat próbálja visszaszerezni;
Magatartás:
  • nevének hallatára odafigyel;
  • mosolyog a tükörképére;
  • félhet az idegenektől (felnőttek);
  • idegen gyereket megsimogat;
  • akarati tulajdonságai fokozatosan megjelennek.

7 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • hasonfekvésből térdkézláb helyzetbe emelkedik;
  • oldalfekvésen keresztül vagy más módon felül;
  • önállóan megül;
Manipuláció:
  • két tárgyat egymáshoz ütöget;
Értelem:
  • hangsorok utánzását megkísérli;
  • tükörképe felé nyúl, megsimogatja;
  • a hangkeltő játékokat különösen kedveli;
Magatartás:
  • idegenektől fél;
  • néha szándékosan bosszantja a környezetét;
  • figyel környezete hangulatára;
  • önállóan elmajszolja a kenyérhéjat;
  • tartja a kanalat, poharat.

8 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • mászik;
  • önállóan felül;
  • széles alapon álló helyzetbe húzza magát (kapaszkodva);
Manipuláció:
  • teljes figyelem összpontosítással képes apróbb tárgyakat felvenni;
Értelem:
  • egy-egy tárgyat hangutánzással azonosít (tü-tü);
  • ismétlődő szavakra figyel, felismerheti őket;
  • tükörképének puszit ad;
Magatartás:
  • anyját mindenhova követni próbálja;
  • félelemmel gondol az elszakadásra;
  • korlátozásokra tiltakozással reagál;
  • alvási problémák kizökkentik megszokott napirendjéből.

9 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • egyik kezében játékot tartva mászik;
  • lépcsőre felmászik;
  • kapaszkodva feláll, oldalazva lépeget;
  • egyenes háttal ül;
Manipuláció:
  • tapsol;
  • mutatóujját elkülöníti, mutat;
  • két építőkockát egymásra tesz;
Értelem:
  • méretbeli különbségeket felismeri (kis játékot egy, nagyot két kézzel fogja meg);
  • az előző napi kedvelt játékot megőrzi emlékezetében;
  • egyszerű utasításokat megért;
  • szótagláncokat ismétel;
  • anyját, apját külön személyiségnek tekinti;
Magatartás:
  • a környezetére hatásos cselekvéseket ismétli;
  • figyel a többi gyerekre, sírásukra  sírással reagálhat;
  • szívesen kezdeményez játékot;
  • a füles poharat (cumisüveget) önállóan megtartja.

10 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • földről feláll;
  • kapaszkodva előre is lépeget;
  • székre felmászik;
Manipuláció:
  • apró tárgyakat kiszedegeti a helyükről;
  • egyik kezében esetleg két kisebb játékot is tart;
Értelem:
  • szavakat jellemző kísérőmozdulatokkal együtt sajátít el;
  • egy-egy szót ismételget;
  • testvázlatát ismeri;
  • a szeme láttára elrejtett tárgyakat mindíg ugyanazon a helyen keresi;
Magatartás:
  • próbálja elérni, hogy ő kerüljön a figyelem középpontjába;
  • öltözködésben segít;
  • mozdulatokat, arckifejezéseket utánoz.

11 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • önállóan feláll;
  • önállóan áll;
  • kapaszkodva leguggol, lehajol;
  • egy, vagy két kézzel kapaszkodva jár;
Manipuláció:
  • mindkét kezét változatosan használja;
  • firkál;
Értelem:
  • felismeri a szavak jelentését;
  • "nem"-et mond;
  • szívesen pakolgat;
  • tárgyak tulajdonságok között kapcsolatot talál (madár-fent);
Magatartás:
  • próbálja érvényesíteni az akaratát;
  • a nem tagadó és tiltó fogalma letisztul a fejében;
  • gyermektársa mellett, de egymagában játszik.

12 hónaposan
Hely- és helyzetváltoztatás:
  • lépcsőn fel és le közlekedik mászva;
  • kézen fogva már biztosan jár;
  • önállóan járhat (max. 18 hónapos korig el kell indulnia a gyereknek)
  • állásból leguggol, feláll;
Manipuláció:
  • kezesség kialakulóban van;
  • apró tárgyakat precíz csipeszfogással felemel
    (hüvelyk-mutató ujjal);
Értelem:
  • gyakran hallott indulatszót ismételget;
  • nevét felismeri, hallatára közvetlenül odafordul;
  • utánozza a felnőttek hangadását;
  • "pá-pá"-t integet, tapsol;
Magatartás:
  • egyes embereket jobban kedvel másoknál;
  • idegen helyen félelmet mutathat;
  • ragaszkodik az önálló étkezéshez;
  • kis segítséggel iszik pohárból, csészéből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése