A gyermek fejlődése 1-5 éves korig
Korábban olvashattatok már a gyermekek első 12 hónapjáról, az alábbiakban a további fejlődésüket vesszük sorra vázlatosan. A felosztás 2 éves korig három havi, majd féléves bontásban látható nagymozgás, finommanipuláció, beszéd, magatartás és szocializáció pontokban. Az adatok tájékoztató jellegűek. Ha gyermekednél ezen adatoktól legalább 3 pontban jelentős eltérést tapasztalsz, kérd ki szakember véleményét
15 hónaposan
Nagymozgás:
Nagymozgás:
- Bizonytalanul, széles alapon jár, még sokszor esik;
- tárgyakra felmászik;
- egyedül feláll;
Finommanipuláció:
- firkálást utánoz megmutatás után;
- madzagot, apró tárgyakat hüvelyk-, mutatóujjal felvesz;
Beszéd:
- 2-6 felismerhető "szót" mond;
- felszabadultan csacsog;
- egyszerű utasításokat megért, teljesíti azokat;
Magatartás,
szocializáció:
- kanalat megtartja, szájához viszi;
- játékból, vagy elutasításból dobálja a tárgyakat;
- fáradhatatlan, kívácsi;
- hangulatilag labilis.
18 hónaposan
Nagymozgás:
- alig szélesebb alapon, jól jár (HA GYERMEKE MÉG NEM JÁR, SÜRGŐSEN KERESSEN FEL SZAKEMBERT!);
- biztosan áll meg és indul el;
- járás közben tárgyakat is visz;
- felmászik a felnőttek székeibe, és leül;
- képes a játékait a padlóról felvenni, anélkül, hogy elesne;
Finommanipuláció:
- finom csipeszfogással vesz fel apró tárgyakat;
- preferált kezét használva spontán firkál;
- három kockából tornyot épít megmutatás után;
- szeret könyvet nézegetni, a képeket felismeri, rámutat;
Beszéd:
- játék közben csacsog; (HA GYERMEKE NEM MOND LEGALÁBB SZÓTAGOKAT, KERESSEN FEL SZAKEMBERT!)
- 6-20 felismerhető szót mond;
- ismétli a neki tetsző szavakat;
- szereti a mondókákat, próbálja ismételni;
- énekelni próbál;
Magatartás,
szocializáció:
- két kézzel felemeli és megtartja a poharat;
- kilötyögtetés nélkül iszik;
- zokniját, sapkáját leveszi;
- a szobatisztaságra nevelés már sikeres lehet;
- a felnőttek cselekvéseit utánozza;
- kitartóan játszik egyedül, de még igényli a közös játékot is.
2 évesen
Nagymozgás:
- biztonságosan fut;
- könnyedén indul, és áll meg, kerül ki akadályokat;
- játékokat madzagjuknál fogva húz;
- bútorokra fel-le mászik;
- fel-le mászik a lépcsőn;
- utánlépéssel képes lépcsőn közlekedni kapaszkodva;
Finommanipulácó:
- édességet, apró tárgyakat könnyen kicsomagol;
- körkörösen firkál;
- 6 kockából tornyot épít;
- a kezesség már egészen kifejezett;
Beszéd:
- 50 vagy még több felismerhető szót tud;
- egyszerű mondatokat alkot 2-3 szóval;
- megnevezi magát;
- csatlakozik a mondókázáshoz, énekléshez;
- folyamatosan kérdezi a tárgyak nevét;
Magatartás,
szocializáció:
- tisztán étkezik kanállal;
- önállóan iszik pohárból (felveszi, tisztán iszik, leteszi);
- általában napközben szobatiszta;
- sapkát, cipőt felveszi;
- szívesen játszik más gyerekek közelében, de még nem velük;
- hisztizik, ha valami nem sikerül, de könnyen elterelhető a figyelme.
2 és fél évesen
Nagymozgás:
- egyedül felmegy a lépcsőn, lefelé még kapaszkodik;
- páros lábbal ugrik;
- fél lábon megáll, akár lábujjhegyen is;
Finommanipuláció:
- az apró részleteket is felismeri a képeskönyvben;
- vízszintes vonalat és kört utánoz;
- saját magát felismeri a fényképeken, ha megmutatjuk;
Beszéd:
![]() |
Az a bizonyos hiszti... |
- 200 vagy még több szót ismer, de beszéde még infantilis jeleket mutat;
- tudja a teljes nevét;
- használja a névmásokat: én, engem, te, téged;
- pár mondókát már mond;
- játék közben már érthetően beszél magában;
Magatartás,
szocializáció:
- ügyesen eszik kanállal, akár villával;
- lázadozik;
- ha nem sikerül valami továbbra is hisztizik, de figyelme egyre kevésbé elterelhető;
- hosszan játszik egyedül;
- pár percet már játszik más gyerekekkel, de játékait még nem osztja meg másokkal.
3 évesen
Nagymozgás:
- váltott lábbal lépcsőzik felfelé, utánlépéssel lefelé;
- gyermekjátékokra ügyesen felmászik;
- háromkerekű biciklivel képes közlekedni;
- lábujjhegyen tud sétálni;
Finommanipuláció:
- tornyot épít 9 kockából, hidat modellelemekből;
- emberalakot rajzol fejjel, és egy másik testrésszel;
- 2-3 elemi színt ismer;
- ollóval nyír;
Beszéd:
- jól érthető szókincse van;
- többes számot, névmásokat használ;
- a nevét és nemét képes megmondani;
- beszélgetni lehet vele, múltbeli eseményekről is;
- folyamatosan kérdez;
- ha a beszéd nem indul be, megkésett beszédfejlődésről beszélünk, azonnali fejlesztés szükséges;
Magatartás,
szocializáció:
- kezet mos, de törölközésnél még felügyeletet igényel;
- ágytiszta;
- kedves, gyengéd, bizalommal van a környezete iránt;
- megérti a játékok megosztásának lényegét;
- szeret segíteni a felnőttek tevékenységében.
4 évesen
Nagymozgás:
- váltott lábbal lépcsőzik fel és le;
- lábujjhegyen is tud futni;
- nyújtott térddel hajol;
- 3-5 másodpercig megáll egy lábon;
Finommanipuláció:
- három lépcsőt épít 6 kockából, megmutatás után;
- hüvelykujját minden ujjával képes összeérinteni (mindkét kezén);
- a 4 elemi színt pontosan választja ki;
- embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, esetleg arcvonásokkal;
Beszéd:
- már csak néhány infantilis helyettesítést tartalmaz (selypesség, pöszeség);
- összefüggéseket keres a jelenlegi események és korábbi tapasztalatai között;
- tudja a lakcímét, esetleg életkorát;
Magatartás,
szocializáció:
- kezet, fogat mos;
- általános magatartása meglehetősen akaratos;
- játszik más gyerekekkel, de felváltva tapasztalni agressziót és együttműködést a játék folyamán;
- felnőttekkel hasonló módon viselkedik (együttműködés-agresszió);
- megérti mit jelent "jónak" lenni.
5 évesen
Nagymozgás:
- könnyedén szalad lábujjhegyen;
- váltakozó lábbal szökdel;
- 8-10 másodpercig fél lábon áll;
Finommanipuláció:
- formákat (háromszög, négyzet, kör, stb.) másol;
- felismerhető embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, arcvonásokkal - házat tetővel, ajtóval, ablakkal;
- megnevezi a 4 elemi színt és másik 10-12-t párosít, kiválaszt;
Beszéd:
- beszéde folyamatos és pontos (ha hangképzési problémái még fennálnak, keressenek fel logopédust);
- elvont szavak jelentése is nagyon érdekli;
- korát, születésnapját is tudja;
Magatartás,
szocializáció:
- kést, villát használ;
- öltözik, vetkőzik egyedül;
- általános magatartása még érzékeny, de kontrollált és független;
- barátot választ magának;
- társaságban alkalmazkodik, megérti a szabály és a "fair play" szükségességét, szerepét;
- kisebb gyerekek irányában figyelmes.
![]() |
Vakáció a barátnőkkel |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése