Farsangi maskarás mulatság / 2015.

Farsangi maskarás mulatság / 2015.

2012. december 9., vasárnap

Kisokosok II.


A gyermek fejlődése 1-5 éves korig


Korábban olvashattatok már a gyermekek első 12 hónapjáról, az alábbiakban a további fejlődésüket vesszük sorra vázlatosan. A felosztás 2 éves korig három havi, majd féléves bontásban látható nagymozgás, finommanipuláció, beszéd, magatartás és szocializáció pontokban. Az adatok tájékoztató jellegűek. Ha gyermekednél ezen adatoktól legalább 3 pontban jelentős eltérést tapasztalsz,  kérd ki szakember véleményét

15 hónaposan
Nagymozgás:
  • Bizonytalanul, széles alapon jár, még sokszor esik;
  • tárgyakra felmászik;
  • egyedül feláll;
Finommanipuláció:
  • firkálást utánoz megmutatás után;
  • madzagot, apró tárgyakat hüvelyk-, mutatóujjal felvesz;
Beszéd:
  • 2-6 felismerhető "szót" mond;
  • felszabadultan csacsog;
  • egyszerű utasításokat megért, teljesíti azokat;
Magatartás, szocializáció:
  • kanalat megtartja, szájához viszi;
  • játékból, vagy elutasításból dobálja a tárgyakat;
  • fáradhatatlan, kívácsi;
  • hangulatilag labilis.

18 hónaposan
Nagymozgás:
  • alig szélesebb alapon, jól jár  (HA GYERMEKE MÉG NEM JÁR, SÜRGŐSEN KERESSEN FEL SZAKEMBERT!);
  • biztosan áll meg és indul el;
  • járás közben tárgyakat is visz;
  • felmászik a felnőttek székeibe, és leül;
  • képes a játékait a padlóról felvenni, anélkül, hogy elesne;
Finommanipuláció:
  • finom csipeszfogással vesz fel apró tárgyakat;
  • preferált kezét használva spontán firkál;
  • három kockából tornyot épít megmutatás után;
  • szeret könyvet nézegetni,  a képeket felismeri, rámutat;
Beszéd:
  • játék közben csacsog; (HA GYERMEKE NEM MOND LEGALÁBB SZÓTAGOKAT, KERESSEN FEL SZAKEMBERT!)
  • 6-20 felismerhető szót mond;
  • ismétli a neki tetsző szavakat;
  • szereti a mondókákat, próbálja ismételni;
  • énekelni próbál;
Magatartás, szocializáció:
  • két kézzel felemeli és megtartja a poharat;
  • kilötyögtetés nélkül iszik;
  • zokniját, sapkáját leveszi;
  • a szobatisztaságra nevelés már sikeres lehet;
  • a felnőttek cselekvéseit utánozza;
  • kitartóan játszik egyedül, de még igényli a közös játékot is.

 2 évesen
Nagymozgás:
  • biztonságosan fut;
  • könnyedén indul, és áll meg, kerül ki akadályokat;
  • játékokat madzagjuknál fogva húz;
  • bútorokra fel-le mászik;
  • fel-le mászik a lépcsőn;
  • utánlépéssel képes lépcsőn közlekedni kapaszkodva;
Finommanipulácó:
  • édességet, apró tárgyakat könnyen kicsomagol;
  • körkörösen firkál;
  • 6 kockából tornyot épít;
  • a kezesség már egészen kifejezett;
Beszéd:
  • 50 vagy még több felismerhető szót tud;
  • egyszerű mondatokat alkot 2-3 szóval;
  • megnevezi magát;
  • csatlakozik a mondókázáshoz, énekléshez;
  • folyamatosan kérdezi a tárgyak nevét;
Magatartás, szocializáció:
  • tisztán étkezik kanállal;
  • önállóan iszik pohárból (felveszi, tisztán iszik, leteszi);
  • általában napközben szobatiszta;
  • sapkát, cipőt felveszi;
  • szívesen játszik más gyerekek közelében, de még nem velük;
  • hisztizik, ha valami nem sikerül, de könnyen elterelhető a figyelme.

2 és fél évesen
Nagymozgás:
  • egyedül felmegy a lépcsőn, lefelé még kapaszkodik;
  • páros lábbal ugrik;
  • fél lábon megáll, akár lábujjhegyen is;
Finommanipuláció:
  • az apró részleteket is felismeri a képeskönyvben;
  • vízszintes vonalat és kört utánoz;
  • saját magát felismeri a fényképeken, ha megmutatjuk;
Beszéd:
Az a bizonyos hiszti...
  • 200 vagy még több szót ismer, de beszéde még infantilis jeleket mutat;
  • tudja a teljes nevét;
  • használja a névmásokat: én, engem, te, téged;
  • pár mondókát már mond;
  • játék közben már érthetően beszél magában;
Magatartás, szocializáció:
  • ügyesen eszik kanállal, akár villával;
  • lázadozik;
  • ha nem sikerül valami továbbra is hisztizik, de figyelme egyre kevésbé elterelhető;
  • hosszan játszik egyedül;
  • pár percet már játszik más gyerekekkel, de játékait még nem osztja meg másokkal.

3 évesen
Nagymozgás:
  • váltott lábbal lépcsőzik felfelé, utánlépéssel lefelé;
  • gyermekjátékokra ügyesen felmászik;
  • háromkerekű biciklivel képes közlekedni;
  • lábujjhegyen tud sétálni;
Finommanipuláció:
  • tornyot épít 9 kockából, hidat modellelemekből;
  • emberalakot rajzol fejjel, és egy másik testrésszel;
  • 2-3 elemi színt ismer;
  • ollóval nyír;
Beszéd:
  • jól érthető szókincse van;
  • többes számot, névmásokat használ;
  • a nevét és nemét képes megmondani;
  • beszélgetni lehet vele, múltbeli eseményekről is;
  • folyamatosan kérdez;
  • ha a beszéd nem indul be, megkésett beszédfejlődésről beszélünk, azonnali fejlesztés szükséges;
Magatartás, szocializáció:
  • kezet mos, de törölközésnél még felügyeletet igényel;
  • ágytiszta;
  • kedves, gyengéd, bizalommal van a környezete iránt;
  • megérti a játékok megosztásának lényegét;
  • szeret segíteni a felnőttek tevékenységében.

 4 évesen
Nagymozgás:
  • váltott lábbal lépcsőzik fel és le;
  • lábujjhegyen is tud futni;
  • nyújtott térddel hajol;
  • 3-5 másodpercig megáll egy lábon;
Finommanipuláció:
  • három lépcsőt épít 6 kockából, megmutatás után;
  • hüvelykujját minden ujjával képes összeérinteni (mindkét kezén);
  • a 4 elemi színt pontosan választja ki;
  • embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, esetleg arcvonásokkal;
Beszéd:
  • már csak néhány infantilis helyettesítést tartalmaz (selypesség, pöszeség);
  • összefüggéseket keres a jelenlegi események és korábbi tapasztalatai között;
  • tudja a lakcímét, esetleg életkorát;
Magatartás, szocializáció:

  • kezet, fogat mos;
  • általános magatartása meglehetősen akaratos;
  • játszik más gyerekekkel, de felváltva tapasztalni agressziót és együttműködést a játék folyamán;
  • felnőttekkel hasonló módon viselkedik (együttműködés-agresszió);
  • megérti mit jelent "jónak" lenni.

5 évesen
Nagymozgás:
  • könnyedén szalad lábujjhegyen;
  • váltakozó lábbal szökdel;
  • 8-10 másodpercig fél lábon áll;
Finommanipuláció:
  • formákat (háromszög, négyzet, kör, stb.) másol;
  • felismerhető embert rajzol fejjel, törzzsel, végtagokkal, arcvonásokkal - házat tetővel, ajtóval, ablakkal;
  • megnevezi a 4 elemi színt és másik 10-12-t párosít, kiválaszt;
Beszéd:
  • beszéde folyamatos és pontos (ha hangképzési problémái még fennálnak, keressenek fel logopédust);
  • elvont szavak jelentése is nagyon érdekli;
  • korát, születésnapját is tudja;
Magatartás, szocializáció:
  • kést, villát használ;
  • öltözik, vetkőzik egyedül;
  • általános magatartása még érzékeny, de kontrollált és független;
  • barátot választ magának;
  • társaságban alkalmazkodik, megérti a szabály és a "fair play" szükségességét, szerepét;
  • kisebb gyerekek irányában figyelmes. 
Vakáció a barátnőkkel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése