Farsangi maskarás mulatság / 2015.

Farsangi maskarás mulatság / 2015.

2012. július 30., hétfő

Az Üveghegyen is túl

A meseolvasás jelentőségéről


Hétvégén botlottam a következő idézetbe:
,,A tündérmesék nem arra tanítják a gyerekeket, hogy léteznek sárkányok.
A gyerekek ezt már tudják.
A tündérmesék arra tanítanak, hogy a sárkányokat le lehet győzni!"
Gondolkodóba estem. Elméláztam rajta. Milyen igaz ez leképezve a felnőttek világára is. Mi is tudjuk, hogy létezik gonosz, de arra törekszünk, hogy tisztességes módon álljuk meg a helyünket, s így kerekedjünk a rossz dolgok fölébe. Nyilvánvaló, hogy ezt a hozzáállást szeretnénk plántálni gyermekeinkbe is. S mi is lehetne a legkézenfekvőbb? Persze, hogy a mesék világa! Annyi mindenre megtaníthatják gyermekeinket észrevétlenül... olyan kincsestár ez, amelyet elszalasztani, kiaknázatlanul hagyni balgaság volna.
A médiában most nagyon felkapták a témát, lépten-nyomon összefutunk vele, már a dobozos rostoslé hátoldalán is mesékkel találjuk szembe magunkat. Mégis úgy gondolom, soha nem elég beszélni róla és ismételni: kincs van a birtokunkban!


Dr. Vekerdy Tamás Kicsikről nagyoknak 1.  (A kisgyerekkor. Park, 1996) könyvét már rég a szívembe zártam. Jó szívvel ajánlom minden kisgyermekes szülőnek itt is! Ő így ír többek között a mese fontosságáról:
"A mese gyerekeink mindennapi lelki tápláléka. Azok a gyerekek, akik mindennap hallanak mesét, az iskolába lépés idejére egy-másfél évvel előzhetik meg anyanyelvi fejlettségben azokat, akiknek ez nem jutott osztályrészül. De rosszul mondom. Nem ezért kell mesélni.

Azért kell mesélni, mert a kisgyerek lelki és testi egészsége követeli ezt meg. [...] És nem csak a kisgyereké. Klinikai tapasztalatok szerint a kisgyerekkorban hallott mesék olyan mintákat adnak, melyek a kamaszkoron túl is elkísérik a gyerekeket, és segítenek a válságos élethelyzetek meg- és feloldásában." 


Az alábbiakban pedig Fábián Krisztina a Grimm mesék üzenete c. munkájából idézek:

"A legújabb kutatások eredményei szerint az, hogy hogyan tud boldogulni az  ember az életben, leginkább a személy érzelmi intelligenciájától függ. Az érzelmi intelligencia megszerzésének alapvető feltétele, hogy a gyermek érzelmi biztonságban nőjön fel. Érzelmi biztonságot pedig csak a megfelelő emberi kapcsolatok nyújthatnak. „A kisgyerekkori biztonság megadásával kezdődik tehát az érzelmi intelligencia kibontakoztatása, és folytatódik a szabad játékban és a mesehallgatásban, amelyekben a gyerek érzelmileg átfűtött  belső képekkel vesz részt. Ezek a belső képek segítik hozzá ahhoz, hogy feldolgozza a világról és saját belső világából nyert tagolatlan benyomásokat, és mindig újra tagolja.” (Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák 15.old.)

A gyermek életében tehát a mese nagyon fontos szerepet tölt be. Segíti a számára túl bonyolult világban történő eligazodást, az élete során felmerülő problémák megoldásának megtalálását, ezenkívül útmutatóul szolgálhat erkölcsi kérdésekben, fejleszti képzeletét, elvarázsol, valamint kiválóan szórakoztat.
A mesék általában azt „üzenik” hallgatóiknak, hogy az életben felmerülő problémák elől nem kitérni kell, hanem bátran szembeszállni velük, legyőzni ezeket. Miközben a gyermek hallgatja a történetet, azonosul a főhőssel, kinek tulajdonságait önmagáénak érzi. „A kisgyerek, miután eljutott az érzelmeknek arra a fejlődési fokára, ahol már más emberek sorsa is érdekli őt, a mesében ismerkedik meg a másokért való aggodalom, az örvendező együttérzés érzelmeivel, az igazságosság, a bátorság, a hűség fogalmával, az elnyomó erőszak elleni gyűlölettel, és megszerzi magának azt az optimizmust, melyre a gonosz hatalmak elleni küzdelemben majdan szüksége lesz.” (Petrolay Margit: A meséről, 6. oldal)

Mivel a mesék üzenete, mélyebb értelme sokkal összetettebb, mint gondolnánk, egyáltalán nem mindegy, melyik gyermeknek mit mesélünk. „ A népmesék, tündérmesék egyszerűek, a gyermek számára érthetőek, mégis tartalmaznak – a valós történeten túl – mögöttes jelentést. Nem a külvilágot akarják fotószerűen ábrázolni, hanem a világ valamilyen lényeges vonatkozásáról szólnak szimbolikus formában.” (Fejlődéslélektan olvasókönyv, szerk.: Bernáth László, Solymosi Katalin, 233.oldal) Mint tudjuk, a gyerekek különböző fejlődési szakaszokon mennek át. Abból, hogy gyermekünket éppen milyen problémák foglalkoztatják, következtethetünk arra, milyen mesék érdeklik, s ez rámutathat arra is, hol tart jelenleg a fejlődésben. Hagyni kell tehát a gyermeket, hogy ő választhassa ki a magának tetsző mesét, saját elképzeléseinket nem szabad ráerőltetni. Viszont, ha rátalálunk a számára megfelelő mesére, biztosak lehetünk benne, hogy gyakran kell majd estéről estére ugyanazt elmesélni neki. Talán ebben is hasonlít a mese a játékra; ezen belül is a szerepjátékra; hiszen egy – egy szerepjátékot is játszhat gyakran
akkor a gyermek, ha valamilyen kellemes élményét akarja újra és újra átélni, illetve ha a rossz, félelmetes élményeinek feldolgozására van szüksége. Ezáltal a rémisztő, félelmetes jellegéből veszít a dolog. A mese segíthet abban is, hogy a mesét gyakran hallgatva, tudomásul véve a gonosz vereségét, csökkenjenek tudattalan félelmei az általános gonosszal szemben.
A mesék sokféle problémát vetnek fel; találkozhatunk jósággal, gonoszsággal, szerelemmel, árulással, küzdelemmel, stb. Általában a mesék a jó győzedelmével, a rossz bukásával végződik, ami azt közvetíti a gyerek felé: választhatsz, jó vagy-e vagy rossz, de rossznak lenni egyáltalán nem éri meg. A tanulság azt sugalmazza, érdemes jónak, becsületesnek, igazságosnak, jószívűnek lenni, mert akkor hozzájuthatsz a megérdemelt jutalomhoz."


Ha ennek a hosszú bejegyzésnek a végére értél,
akkor bizonyára sok okos dolgot "emelhettél be" mesebeli tarisznyádba!
Mi más is maradhatna végezetül,
mint hogy tartalmas esti pillanatokat kívánjak!

2012. július 19., csütörtök

Tablónk kihelyezése

Megtekinthető a tablónk






Elkészült a tablónk, nagy örömünkre immár kézzel foghatóvá is vált!

A tabló a Fő utcai Garai Cukrászda kirakatában került kihelyezésre. Térjetek be, fogyasszatok egy finom süteményt, kellemes felüdülés lehet egy fagylalt elfogyasztása is a kánikulában, s közben ne mulasszátok el megnézni Angyalkert 2011/2012-es csoportját!
Vigyétek hírünket is, hogy minél több emberhez juthasson el!




2012. július 18., szerda

Nyári felfordulás

Napjainkban


Julcsi, Peti, Sára, Kerekítő manó, Brummogóék és társaik...
pancsolás utáni napfürdőzése.
Kezdetét vette a festés, felújítás, nagytakarítás.

Kedvenc szakembereink széppé varázsolták Angyalkertet:


2012. július 13., péntek

Mesehét

Júliusi visszatekintő I.


Megérkezett a befőzési szezon. Hívogatóan kéregetik magukat a kertben termő finomabbnál finomabb zöldségek, gyümölcsök. Frissen, nyersen a legjobb fogyasztani, de jó ha gondoskodunk csemegéről a hideg téli napokra is!

Varázslatos mesehetünkön Angyalkertben ezen a napon a mesebeli nagymamák konyhájába látogattunk el. S mivel vannak elfoglalva mostanság? Természetesen a befőzéssel! A kíváncsi gyermekszemeknek nem sokáig kellett ajánlgatni az elfoglaltságot, örömmel csatlakoztak. Legnagyobb sikere az intenzív illatú kapornak volt.

Alternatív felhasználási ötlettel is szolgáltak a gyerekek! Íme: Ha túl sok maradt felmagzott kaporból és már nincs rá szükség, akkor építsünk homokvárat, s tűzzük bele bástyának! Nos, ez is egy felhasználási lehetőség, de azért említsük meg, a népi gyógyászatban azért igen rangos helyet foglal el ez a növény.

Mesehetünk alkalmából Óperencián túli birodalommá alakítottuk át Angyalkertet. Hatalmas felhő kúszott be a csoportszobai szőnyeg fölé, s amikor kényelmesen elvackoltuk magunkat, akkor a mesék is alább ereszkedtek szivárványos felhőnkből. Sok mesét hallgattunk és néztünk meg, diavetítőztünk is.

Képes beszámolónk megtekinthető a webalbum júliusi mappájában

2012. július 6., péntek

Dóri nénitől búcsúzunk

Júliusi visszatekintő II.

 

Kedves angol tanárnéninktől, Hirzics Dórától búcsúztunk
a csoporttal a nyári foglalkozások szünetének idejére.
Köszönjük az egész éves munkáját!
Képek a webalbumban 

2012. július 2., hétfő

Csoportkép

Júniusi visszatekintő VII.


Csoportképünk a 2011/2012-es nevelési év végén

Életképek fotózása

Júniusi visszatekintő VI.


Sok szülő tanácstalan, amikor először kell hogy elengedje szárnyai alól gyermekét. Elengedni egyáltalán nem egyszerű egy "idegen" környezetbe, "idegen" felnőttekre bízni, akik majd óvják, védik, de vajon ugyanazzal a szeretettel, féltéssel vigyázzák minden pillanatban? Ha édesanyja, édesapja nem is lehet kettő senkinek, de szerető, óvó, ölben ringató gondozó mindenkinek jár! Így várunk mi minden gyermeket feltétlen szeretettel Angyalkertbe.

Igazoljanak bennünket a mosolygós szempárok:
Ilyenek vagyunk... Életképek fotózása 2012. 

2012. június 30., szombat

Évzáró ünnepségünk

Júniusi visszatekintő V. 

"Itt van a friss újság, tessék venni kérem,
Mi a legújabb, mindjárt elmesélem.
Hallja meg mindenki, ballagás lesz nálunk,
Minden kedves rokont szeretettel várunk!"
Nagy izgalommal vártuk a szülőket, nagyszülőket, kedves rokonokat, ismerősöket fennállásunk második évzárójára június 30-án.
Tíz bölcsis, kisóvodás korú beiratkozott gyermekünkkel az elmúlt nevelési évben sok ismerettel lettünk gazdagabbak, és lelkesen készültünk erre a szép, szombat délelőtti eseményre. A szorgalmas munka, amely inkább örömteli együtt játszás volt, természetesen meghozta eredményét.



Kedves kis műsorunk után körjátékba invitáltuk a vendégeket, amely rendkívül nagy sikert aratott. A büszkeség könnyeit csalták szüleik, nagyszüleik, vendégeik, s nevelőik szemébe. Végezetül elbúcsúztunk közösen attól a hét gyerkőctől, akik szeptembertől már a "nagyóvodába" lépnek.


" Ici-pici voltam, mikor idejöttem,
most a búcsúzkodás bizony nem megy könnyen.
Másé lesz a fogas, az én kedves jelem,
meg a rózsás tányér, más ül a székemen.
Ma még megöntözöm a nyíló virágot,
holnap már óvodába járok.
Kispajtások nőjetek meg nagyra,
búcsúzunk, a viszontlátásra!"

2012. június 25., hétfő

Meghívó

Júniusi visszatekintő IV.

„Búcsúszóra üt az óra, elindulunk szépen sorban,
a félútról visszanézünk, ez volt a mi kedves fészkünk.
Köszönjük, hogy szeretettel gondoztatok, neveltetek,
ígérjük, hogy szót fogadunk, kis szívünkből búcsút mondunk.”

 
Szeretettel meghívjuk
2012. június 30-án
az Angyalkert Gyermekház
és Családi napközi
évzáró ünnepségére.

A rendezvény első felében a gyerekekkel
bemutatjuk kis műsorunkat,
majd meginvitáljuk a szülőket
közös körjátékra.
Ezután búcsút veszünk a „ballagóktól”.

2012. június 22., péntek

Évzáró ünnepség hajrájában

Júniusi visszatekintő III.


Nyáron sem unatkozunk!
Már csak kettőt kell aludnunk, és szombaton megtartjuk az év legnagyobb Angyalkerti eseményét! Szorítsatok értünk, hogy évzáró ünnepségünk jól sikerüljön!
Persze az élet nem csak munkából áll, néha lazítunk is, mint ahogy arról a lenti kép is tanúskodik!
 A nyár első hónapjában készült képeink

2012. június 13., szerda

Mesepszichológia

Júniusi visszatekintő I.


Június 13-án szakmai továbbképzésen vettünk részt Budapesten. A nap számunkra legizgalmasabb része Dr. Kádár Annamária Mesepszichológia - Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban c. könyvének bemutatója volt. Élvezettel szívtuk magunkba a könyvbemutató minden pillanatát.

A különleges kötet első része laikusoknak szóló, könnyen érthető, barátságos nyelvezetű pszichológiai irodalom, második része pedig mesekönyv, a szerző tíz, érzelmi intelligenciát fejlesztő meséjével. A kiadványt egy erdélyi művész, Moldován Mária csodálatos olajfestményei illusztrálják

A meséket azóta mi már teszteltük is. Fantasztikusak, nemcsak a gyerekek, de mi is imádjuk őket. Jó szívvel ajánljuk tovább a könyvet a kisgyermekes családoknak és mindenkinek, aki a témában érdeklődő lehet!

Így ajánlja könyvét a szerző:
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani... Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.

A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.

Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.

Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.





S ha már ott voltunk, természetesen dedikáltattuk is saját példányunkat. 

A szerző "sok-sok mesés, csodás és varázslatos élményt" kívánt Angyalkert valamennyi csemetéjének!

Köszönjük szépen!



2012. június 7., csütörtök

Nyár eleji mókázás

Júniusi visszatekintő II.


Mentovics Éva: Lepkeálom

Bodzabokor rejtekén
szundikál egy csepp legény.
Szivárványszín csipkeinge
pilleporral van behintve.

Tücsökzene elringatja,
virágtányér ring alatta.
Pillekönnyű lepkeálom
tovaszárnyal, héthatáron.

 
Alkotni mindig öröm. Kézzel-lábbal tenni azt pedig igazán élvezetes is. 
A mi "műhelyünkből" ezúttal szépséges pillangók röppentek tova.

2012. május 25., péntek

Szekerezés a Dávid Lovastanyára

Májusi visszatekintő IV.


Május 25-én szekerezéssel egybekötött kirándulásra invitáltuk a gyerekeket és szüleiket a Dávid Lovastanyára.


Szerencsére az időjárás kegyeibe fogadott bennünket, s igazán kellemes napsütésben indultunk a lovardába. A vidám hangulatú kocsikázás után lehetőségünk nyílt a tanya bejárására, lovaglásra, szabadtéri játékra, és még a négylábúak kedvére is tettünk, mert almával ajándékoztuk meg őket. A házigazdák frissen sült kemencés túrós bélessel és csokis csigával, limonádéval fogadtak bennünket!
Nyugodtan írhatom, hogy biztosan vissza fogunk még ide térni, most is nagyszerűen éreztük magunkat!



2012. május 20., vasárnap

Csigás nap

Májusi visszatekintő III.


A hétvégi Gyermeknap apropóján egész héten színes programokkal, foglalkozásokkal vártuk Angyalkertbe a csemetéket!
A hetet rögtön egy remekbe szabott Csigás nappal indítottuk!


Nemes Nagy Ágnes: A csiga

Húzgáltam egy kocsikát,

Úgy kerestem a csigát.

Lassú állat a csiga,

Betettem a kocsiba.

 

Jól húztam a kocsikát,
Kocsiztattam a csigát.

Ne csak füvet, virágot,

Lásson ő is világot.




Arra kértük a gyerekeket és szüleiket, hogy a hétvégén gyűjtsenek sok-sok csiga-bigát! De ne csak éticsigát! Vártuk a csigás verseket, dalokat, képes könyveket és mindent, ami az állatkáról szólhat!
Így ma igazán kunkorodott, kerekedett Angyalkertben a csiga!
A rögtönzött családi program igazán jól sikerült, tucatnyi csigával érkeztek meg a gyerekek reggel hozzánk!

Reggeli után leltárba is vettük, ki mivel érkezett. Amíg ezzel voltunk elfoglalva, a vödrök, befőttes üvegek és joghurtos poharak aljában sok-sok éticsiga pihent az árnyékban! Várva a fogságból való szabadulásra! :-)

Nem is tétlenkedtünk, hamar hozzá láttunk a hungarikumnak számító kakaós csiga elkészítéséhez, amely már a 102. születésnapját ünnepelheti! Mert bizony, ezt is mi találtuk fel! Egészem pontosan 1908. január 10-én készítette el először egy gödi cukrászmester, s innen indult hódító útjára!
A mi kakaós csigáink igazán csokoládésra sikerültek, s az ínyencek még apróra tört dióval is gazdagították süteményünket!

Amíg a sütemény elkészültére vártunk, addig a szabadban megsportoltattuk a csigákat! Hatalmas focimeccseket idéző lelkes hangulat alakult ki! Mindenki hangosan buzdította csigáját a cél felé cammogva. Végül az 5-ös számú versenyző, Kiss Atis csigája bizonyult a leggyorsabbnak, őt követte Kovács Emili és csigája, a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig Györfi Veronika állhatott fel állatkájával.
A legszebb csiga címet Danka Bence csigája érdemelte ki!


A szabadban töltött mókás pillanatok után igazán jól esett a finom kakaós-diós csiga elfogyasztása hűsölés közben!

2012. május 8., kedd

Az élet igazságai

Májusi visszatekintő II.


"Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes. Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább.
Íme, amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj a játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tegyél vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét! Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló. Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!"
(Részlet Robert Fulgham Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes c. könyvéből.)

S minden szava milyen igaz!